Fredag

Vilken superfredag vi har haft!

Vi började med veckans andra pass med bokstavstid. Sanna och Salma fortsatte sitt skrivarbete om djur. De skrev flera meningar om både kaniner och lejon på ipaden. 
Även Fidra och Omar skrev på ipad idag. Vi skriver sedan ut deras ord/texter och sparar i deras pärm. Blir spännande att se hur deras skrivande utvecklas under året. För en del barn är det fortfarande spökskrift, andra skriver enstaka ord och några skriver meningar. Oavsett var vi startar så ska vi utvecklas!

De andra barnen ritade M och en mus eller arbetade med bokstavsstenciler. 

I eftermiddags fick barnen välja på olika stationer. De allra flesta barnen valde att pyssla ihop monster. Det klipptes och klistrades nästa en hel timme. Sedan avslutade vi med dansstop! 

Trevlig helg! / Josefin 

 

Spela spel

Spela spel och pussla är två aktiviteter som jag anser är bra för barnen. Dels tränas samarbetet mycket samt språket. Under spelat gång måste barnen kommunicera och komma över ens med varandra även om spelet i sig inte är riktat mot just språket.

Yasar och Adelina skulle lägga ett pussel som är en europakarta och barnen har ännu ingen insikt i hur vår karta ser ut. De utvecklande en egen strategi för hur de skulle slippa gissa sig till hur det skulle se ut och prova alla bitar. De kollade, som man sållar brukar, på omslaget, såg vilken färg landet skulle ha. Tittade på första bokstaven i landets namn och sedan hade de klurat ut vad de letade efter. T ex en rosa pusselbit där landet börjar på M. Det tog sin tid men efter ett tag löste de hela pusslet. Bra jobbat!

Förutom kartpusslet har vi haft spel med tärningar där vi tränar antalsuppfattning. Vi har spelat "med andra ord" där det går ut på att beskriva ett föremål utan att säga rätt ut vad det är. Får jag en bild på en fotboll kan jag säga att den är rund, man kan sparka på den osv... Barnen gillar spelet och det är utvecklande för deras språk.

Korta och långa ord

Den här veckan har vi arbetat med korta och långa ord. Flera av barnen tolkar direkt det som att vi ska kolla vilket av orden som är fysiskt störst, alltså föremålet i sig. Ska vi jämför tåg och myrstack så är ordet tåg längst tycker flera. 
 
Vi pratade om att alla ord innehåller bokstäver, varje bokstav har ett ljud. Man måste räkna ljuden för att klura ut vilket ord som är längst. För att det skulle vara ännu mer konkret visade vi med händerna hur långt ett ord är. För varje ljud ett ord innehöll flyttade vi isär våra händer ett steg. 
 
Efter några test-genomgångar hade barnen förstått och de fick sedan två ord åt gången som de fick räkna på vilket som var längst. 
Till en början fick de ord med väldigt stor skillnad i antalet ljud. T ex busshållsplats och ko, medan i slutet fixade flera av barnen olika jämförelser där det bara skiljde något enstaka ljud mellan orden. 
 
För att det ska bli konkret för barnen skriver vi alltid orden på tavlan sedan, blir tydligt att långa ord innehåller många bokstäver och ljud. 
 
Senare i veckan fortsätter vi arbetet med långa och korta ord då den hemliga skattkistan kommer på besök i klassrummet. 
 
/ Josefin