Tryggve Superbjörn

Vi läser boken om Tryggve Superbjörn av Bruce King. Tryggve är ingen vanlig björn utan en Superbjörn som hans namn avslöjar. Det fina med boken är att Tryggve lär Ville, pojken i boken, hur man blir en superbjörn, och således lär vi i klassen också oss hur man blir en superbjörn!

En superbjörn klarar nämnligen av det mesta som finns i världen, bara man tänker på ett visst sätt, som en superbjörn. I de första kapitlena kapitlena har vi pratat om att man måste kämpa med olika saker. Till exempel i skolan, vill man lära sig läsa eller skriva. Då måste man träna mycket. Vill man lära sig springa snabbt, då får man träna på det osv... 

Vi får se vad Tryggve mer kommer lära oss under terminen. 

Såklart har vi målat egna superbjörnar också, de sitter inne på väggen vid vår samlingsmatta.

 

OS-medaljer & prispall

Vi har nu avslutat vårt mini-arbete om OS. Vi har tittat på olika idrotter och vi hittade idrotter som inte var så vanliga för barnen. Jag tycker det är viktigt att vi vidgar våra vyer och förstår att det finns mer än fotboll, simning och boxning. Tillsammans kom vi fram till både simhopp och vattenpolo går att tävla i. 

Vi har pratat om den olympiska elden. Vi tittade på både bilder och klipp på youtube. Efteråt pyssla vi ihop en stor OS-eld tillsammans! 

Vi tittade även på klipp på youtube där människor vinner och blir otroligt glada. Vi pratade om glädjetårar, om att man måste kämpa och jobba hårt ifall man vill klara av någor. Vi avslutade med att göra medaljer och en prispall där barnen står övert, såklart! Kom gärna in och titta på den lilla os-utsällningen på anslagstavlan!

 
 
 
/ Josefin 

Experiment

Idag gjorde vi experiment. Först pratade vi lite om vad ett experiment verkligen är. Man provar och ser vad som händer sa ett barn. Ett annat barn sa Om man kanske provar två saker så ser man vilket som går.  

Jag berättade för barnen att jag hade varmt vatten i den stora vasen, och alla fick kontrollera att det verkligen var varmt. Sedan hade vi en stor gul isbit och en blå isbit. Frågan var då vad som skulle hända om vi la ner isbitarna i det varma vattnet. Vi diskuterade och gissade vad som skulle hända, vi ställde alltså en hypotes:

  • Isen försvinner.
  • Isen försvinner, det heter att den smälter.
  • Isen går sönder.
  • Vattnet i vasen bli kallt.
Vi la i den gula isbiten först, och barnen såg med en gång att den smälta och att vattnet blev gult. När vi la i den blåa isbiten kom ett av barnen på direkt, vattnet blir grönt. För om man blandar gult och blått blir det grönt!
 
Vi avslutade sedan att rita vad vi hade varit med om.