Följa mönster

Här om dagen skulle alla barnen pärla. En del av barnen blev väldigt glada då just pärlplattor är lite av en favoritsysselsättning. En del andra barn jublade inte men plockade fram snällt pärlplattorna. 

Jag förklarade att de nu inte skulle skulle få pärla riktigt hur de ville, de skulle pärla efter ett mönster. Och de som redan brukar pärla fick inte heller göra det lätt för sig och lägga mönstret under pärlplattan. Idag ställde pedagogen höga krav!

Jag ville att barnen skulle räkna och träna på att kunna följa ett mönster. Och efter en trevande start för en del av barnen så blev det till sist väldigt tjusiga pärlplattor. Barnen räknade för glatta livet och jämförde med mönstret på pappret. 

Så efter lektionen frågade jag barnen ifall det var kul med matte?

Matte? sa barnen, vi har ju pärlat!

Ett bra exempel där vi kan träna på flera olika förmågor under samma aktivitet. Vi kan lista flera förmågor som tränades under de här 35 minuterna:

  • Finmotorik
  • Färgerna
  • Följa mönster
  • Antaluppfattning
  • Sortering 
  • Tålamod 
 

Bokstavstid

Den här veckan arbetar vi med bokstaven V. Barnen har spelat bokstavsspel, arbetat med stenciler, ritat, spelat på ipads och börjat skriva böcker i en app.

Lite av varje

Bloggen blir lidande nu med alla utvecklingssamtal. Men här kommer en kort bilduppdatering från senaste veckan.

Vi har nu gjort 4 stycken Grej of the day. Ormar, Mount Everest, Rymdraketen Challenger och idag pratade vi om Året.