Vårtecken

Idag har vi fortsatt att arbeta med vårtecken. Veckan innan lovet var vi ute och leta i naturen. Barnen dokumenterade själva med ipads och idag gjorde vi fina plascher med hjälp av bilderna. 
 
Att klippa är inte alltid det lättaste, framförallt inte att klippa rakt. Vill man dessutom göra en extra snygg planch klipper man kanske med en mönster-sax och då är det änn svårare.
Barnen har pysslat olika mycket på förskolan och de flesta barn kunde klippa när de kom till f-klassen och de som tyckte det var svårt har nu blivit bättre på det. 
 
När alla bilderna hade klippt ut och limmats upp fick alla skriva var sin mening till bilderna. En del fixar att komma på en mening själva och sen ljuda ihop ord till meningar. Andra behöver lite mer hjälp och då hjälps vi åt att ljuda tillsammans. Många barn har svårt att höra vokalerna och hitta alla ljud i ordet men det kommer efter hand. Hela klassen är fantastiska och vill lära sig och skriver gärna. Tänk att allt de snappar upp och tar till sig i F-klassen bara är en bonus inför årskurs 1.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I den här aktiviteten tränade vi: sammarbete då de stundtals arbetade i par. De tränar finmotorik både när de klipper, limmar och skriver med pennan. De tränar också logiskt tänkande, ex Hur man ska limma upp bilderna på pappret så att alla får plats. Vi tränar på att forma bokstäver, koppla rätt ljud till rätt bokstav. Vi tränar på meningsuppbyggnad. Vi tränar även på att sätta ord till en bild. 
 
/ Josefin 
Taggar: ASL, Naturkunskap, Skrivträning;

Välkomna tillbaka från lovet!

Nu är vi igång igen! Imorse blev vi stående länge i hallen, vi kom inte ens in i klassrummet för det va så många barn som ville berätta en massa roligheter på en och samma gång. De kunde inte ens vänta tills vi hade samling. Så vi pratade av oss en stund i hallen, sen delade vi upp oss. 
 
Idag har vi börjat med ett nytt arbetsområde inom matematiken, längd. 
Vi började med att göra en tankekarta, vad tänkte barnen på när de hörde ordet längd:
  • Mäta
  • Kort
  • Lång
  • Storlek
  • Linjal
Båda grupperna sa samma saker vid detta tillfället. Jag visade sedan min arm, och ba barnen att hålla upp sin arm. Nu fick de jobba i par och uppdraget var att hitta saker som var en arm långa. De fick dokumentera med ipads. 






 
Efter en stund återsamlades vi och skrev upp en lista med saker som var en armlängd långa. 
 
Jag plockade sen fram den stora linjalen som finns i klassrummet, jag frågade var barnen såg på den. Det finns siffror och olika streck. 
Klassen fick frågan ifall de visst vad strecken betyder, men det visste de inte riktigt. Jag la en kapplastav på linjalen och bad barnen räkna hur många streck det var från kaplastavens början till slut. De kom till slut fram till att det blev 12 streck, 
Då är den 12 lång, utbrast ett barn. 
12 vadå? frågade jag.
-Meter! svarade alla barn i kör. 
 
Meter var alltså också ett ord som vi kunde lägga till på tankekartan, även om det inte blev riktigt rätt i det här sammanhanget så visste flera barn att meter har med längd att göra. 
 
Vi pratade sedan om att strecken på linjalen visar centimetrar. 1 streck = 1 centimeter osv.. 
Även ordet centimeter var det flera barn som kände igen och vi la till det på tankekartan. 
 
Sista uppdraget för idag var att föröka hitta något i klassrummet som var 10 centimeter långt. 




 
/ Josefin 
 
Taggar: Laborativt, Längd, Matematik, förskoleklass;

Tårtfredag

I fredags så var det då äntligen dags! 
Vi bestämde tidigt i höstas att när alla barnen i klassen knäckt läskoden så ska jag bjuda på tårta.
Knäcka läskoden innebär inte att man ska kunna läsa fler meningar i streck eller en hel bok. Att knäcka läskoden innebär att kunna sätta ihop bokstävernas ljud till en helhelt, de ska kunna sätta ihop ljuden till ett ord. Och det mina vänner, det kan alla barn barn i F-klassen!

En del barn kunde läsa när de började och de barn har utvecklats i sin läsning. En del barn kunde läsa stora bokstäver och nu har några av dem lärt sig att lösa även små bokstäver. En del barn kunde bara en enda bokstav i alfabetet, och de barn kan nu flera bokstäver och dess ljud. 

Vi firade alla barnens framsteg och utveckling med tårta och saft! 










/ Josefin 
Taggar: förskoleklass, läs- och skrivutveckling, läsning;