Fredag och bokstavstid

Vi inledde fredagen med bokstavstid. Och vilket strålande arbetspass det var. Hörlurar på en del av barnen som jobbade med ipads så att det kunde träna på bokstavsljud och att ljuda ihop ord utan att de blev störda eller störde de andra som arbeta med stenciler. Fidra och Salma valde att fortsätta skriva om djur. Där de läser faktatext och skriver av meningar från boken. Ett bra sätt att träna på meningens struktur med stor bokstav först, mellanrum mellan orden och avsluta med punkt. Dessutom ett lustfyllt lärande då det är en självvald aktivitet av barnen. 

Det blev 45 förträffliga minuter med motiverade barn. 

"Fröken den här veckan har jag lärt mig hur C ser ut och hur det låter. Det kunde jag inte innan". Citat av ett lyckligt förskoleklass barn idag. 

Trevlig helg! / Josefin 

Fortsättning med formerna

I tisdags fortsatte vi att arbeta med formerna. Vi repeterade kort vad de heter och vad som kännetecknar de olika formerna. Jag presenterade några nya, Romb, Pentagon och Hexagon. Barnen fick hjälpas åt att försöka komma på något som hade just de formerna. Vi hittade faktiskt ett penn-ställ i klassrummet som hade formen hexagon. 

Sedan fick barnen välja vars fem träformer, lägga i ett valfritt mönster för att sedan rita av. Intressant att se hur barnen valde att lägga sitt mönster. En del la de på rad efter varandra, någon försökte göra en gubbe, en annan byggde på höjden, den tredje försökte sig på ett hus. 

Till sist fick klassen färglägga sina skisser. 

I den här aktiviteten har vi tränat på att benämna olika geometriska former, färglära, lägga mönster, skala, kunna rita det ögat ser, uppmärksamma detaljer osv...

Grej of the day

 

I måndags grejade vi om Turning Torso. Ledtråden var snurrat hus. När vi hade kommit fram till vad begreppet snurrat var så va det flera som kunde klura ut vad vi skulle prata om. 
Efter faktaberättelsen fick barnen hjälpas åt att komma på tre meningar om Turning Torso som jag sedan skrev upp på tavlan. När meningarna var klara påtalade jag att det ska vara stor bokstav först, mellanrum mellan orden och avsluta med punkt. 
Sedan fick barnen skriva av minst en mening och sedan rita till. I vanliga fall får barnen en faktaruta med text att klistra in i sin GotD-bok. 
I den här aktiviteten tränade vi på att lyssna och ta till oss fakta/information. Vi tränade på att bearbeta faktan för att kunna återberätta den. Vi tränade på att formulera korrekta meningar och skriva av dem. 
Vi tränade på att hålla rätt i pennan när vi skriver, forma bokstäver, ljuda ihop bokstavsljud till ord. Vi tränade på att hålla lagom mellanrum mellan orden när vi skriver och en del av oss tränade på att göra extra fina små bokstäver. 
Vi tränade på att kunna visualisera och rita av så som vi tycker att turning torso ser ut. Vilka färger är det som passar sig till bakgrund?  Listan kan göras lång!