Kategorisera & Sortera

Vi har börjat med ett nytt arbetsområde inom matematiken. Vi har idag börjat med begreppen Sortera och Kategorisera. Kategorisera var ett svårt ord som inget av barnen hade hört talas om. Sortera där emot var det flera av barnen som kände igen. Sortera är när man delar upp saker i olika högar. Man lägger gula där och röda där kanske, sa en av killarna. 
Vi pratade också om att när man sorterar så hittar man likheter, saker som är samma. 
 
Vi sorterade färger. former, djur, mat osv.. 
 
Sedan fick barnen jobba i par och tillsammans välja en kategori. Barnen klippte sedan ut bilder ur tidningar som passade in i deras kategori. 
Barnen var snabba och hittade en kategori och satte fart med klippandet. 
 
Mohamed och Panhan valde kategorin Mat!
 
Khaled & Panhan valde kategorin Snälla djur!
 
Fatma, Rooz & Mariam valde kategorin Skönhet, 
Nuradin och Omaid valde kategorin Godsaker. 
 
I den här aktiviteten arbetade vi med tre begrepp till en början: Sortera, Kategoriser och Likheter. Vi diskuterade vad orden betyder. Vi tränade också på att hitta likheter utifrån en hög med saker och hur vi kunde kategorisera dem, t ex efter färg och form. 
Att kunna sortera innebär också att man följer en röd tråd, håller sig till sammanhanget. Vi har också tränat på att klippa och klistra. Vi har tränat på att placera bilderna på pappret så att allt vi klippte ut fick plats. 
 
 

1 meter kaplastavar

Idag fick barnen i uppdrag att bygga 2 meter högt. De fick välja mellan plusplus, kapla och geomags. Efter en del försök kom de fram till att kaplastavar var det som var lättast.

Det kontrollmättes ofta för att se hur högt det var. Vilket håll skulle linjalen vara på? Är det 90 meter eller 90 centimeter? Många begrepp att hålla reda på. 






Instruktionsbok

I tisdags fortsatte vi med vår intsruktionsbok. Barnen började med att klippa ut sina bilder och sen fick de lista ut i vilken ordning som bilderna skulle vara i. Vi kom fram till att det var viktigt att de va i rätt ordning, annars är det svårt att göra helikoptern rätt. 
 
Sedan limmades bilderna upp på papper som blir böckernas sidor. Sedan började barnen att skriva instruktioner. De jobbar parvis och på så vis fixar alla paren att skriva. En kanske är bra på att göra bokstäverna medans den andra kanske är bättre på att lyssna efter ljuden som ska vara med i ordet. 
 
 
 
 
 
När vi arbetar med instruktionsboken tränar vi ordningsföljd, logiskt tänknade, forma bokstäver, lyssna efter ljud, meningsuppbyggnad, stor bokstav & punkt, mellarum mellan orden, samarbete, att kunna skriva på linjen....
 
Inget av paren blev färdiga med sina böcker så vi arbetar vidare på torsdag!