Vi är i Chile!

I fredags fortsatte vi vårt äventyr tillsammans med Amandus. Vi såg en film om Chile på youtube. Innan vi började titta diskuterade vi de frågorna Amandus hade skrivit i brevet. 
  • Vilket språk pratar man i Chile? Förstrå de svenska?
  • Hur lång tid tar det att åka till Chile med båt?
  • Hur ser det ut i Chile?
Vi pratade om vädret, hur ser det ut, vilka kläder kan han behöva. Det var en skara fokuserade barn under filmen som viskade unde filmen att det finns ju både sol och snö där. Och en massa frukt! 
 
Efter filmen punktade vi snabbt upp det barnen hade tagit till sig av filmen. 
  • Där var sol och man kan bada.
  • Där fanns snö på bergen, då kan han åka skidor. 
  • Där fanns valar i vattnet. 
  • Det växte vindruvor, äppel, persika, körsbär. Amandus kan göra juice av frukten. 
  • Där fanns hästar. 
  • Det fanns öken, sand. 
  • De plockade oliver som man gör olivolja av. 
  • Landet är smalt och långt. 
  • Människorna pratar spanska. 
  • Där fanns mycket träd och gräs. 
Eftersom barnen kommenterade det här med olika väder, att man både kunde bada och åka skidor tittade vi på en karta av landet. Vi delade upp landet i 3 olika områden. Längst upp, i norra delen, finns det öken. Längst ner var det grönt och det växte mycket, där finns det många bondgårdar och man odlar frukt och träd där. 
I mitten av landet finns de flesta städerna, alltså bort det flest människor där. 
Vi pratade kort om begreppet Klimat. Vi har olika väder på olika platser i världen. De olika klimaten skiljer sig. 
 
Vi avslutade med att tillsammans skriva ett brev till Amandus på ipaden som var uppkopplad på projektorn. Alla barn kunde se det vi skrev och hjälpte till att komma på och formulera meningar. 
 
I det här arbetspasset fick barnen träna på att följa en röd tråd. Vilka frågor hade Amandus? Genom filmen fick de svar på frågorna och sedan kunde vi tillsammans skriva ett brev och berätta. 
Flera av barnen la märke till de stora väderskillnaderna och vi kunde introducera begreppet klimat. 
 
Läroplanen för förskoleklassen, Lgr 11:

Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften.
  • utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle.
Centralt innehåll:
  • Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud.

  • Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap. 

  • Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter. 

  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.

  • Naturen och människors levnadsvillkor på hemorten och andra platser under olika tider, utifrån elevernas erfarenheter och intressen. 

Taggar: Förskoleklass, Jorden runt, Skrivträning;

Kommentera inlägget här :