Välkomna tillbaka från lovet!

Nu är vi igång igen! Imorse blev vi stående länge i hallen, vi kom inte ens in i klassrummet för det va så många barn som ville berätta en massa roligheter på en och samma gång. De kunde inte ens vänta tills vi hade samling. Så vi pratade av oss en stund i hallen, sen delade vi upp oss. 
 
Idag har vi börjat med ett nytt arbetsområde inom matematiken, längd. 
Vi började med att göra en tankekarta, vad tänkte barnen på när de hörde ordet längd:
  • Mäta
  • Kort
  • Lång
  • Storlek
  • Linjal
Båda grupperna sa samma saker vid detta tillfället. Jag visade sedan min arm, och ba barnen att hålla upp sin arm. Nu fick de jobba i par och uppdraget var att hitta saker som var en arm långa. De fick dokumentera med ipads. 






 
Efter en stund återsamlades vi och skrev upp en lista med saker som var en armlängd långa. 
 
Jag plockade sen fram den stora linjalen som finns i klassrummet, jag frågade var barnen såg på den. Det finns siffror och olika streck. 
Klassen fick frågan ifall de visst vad strecken betyder, men det visste de inte riktigt. Jag la en kapplastav på linjalen och bad barnen räkna hur många streck det var från kaplastavens början till slut. De kom till slut fram till att det blev 12 streck, 
Då är den 12 lång, utbrast ett barn. 
12 vadå? frågade jag.
-Meter! svarade alla barn i kör. 
 
Meter var alltså också ett ord som vi kunde lägga till på tankekartan, även om det inte blev riktigt rätt i det här sammanhanget så visste flera barn att meter har med längd att göra. 
 
Vi pratade sedan om att strecken på linjalen visar centimetrar. 1 streck = 1 centimeter osv.. 
Även ordet centimeter var det flera barn som kände igen och vi la till det på tankekartan. 
 
Sista uppdraget för idag var att föröka hitta något i klassrummet som var 10 centimeter långt. 




 
/ Josefin 
 
Taggar: Laborativt, Längd, Matematik, förskoleklass;

Kommentera inlägget här :