Korta och långa ord

Den här veckan har vi arbetat med korta och långa ord. Flera av barnen tolkar direkt det som att vi ska kolla vilket av orden som är fysiskt störst, alltså föremålet i sig. Ska vi jämför tåg och myrstack så är ordet tåg längst tycker flera. 
 
Vi pratade om att alla ord innehåller bokstäver, varje bokstav har ett ljud. Man måste räkna ljuden för att klura ut vilket ord som är längst. För att det skulle vara ännu mer konkret visade vi med händerna hur långt ett ord är. För varje ljud ett ord innehöll flyttade vi isär våra händer ett steg. 
 
Efter några test-genomgångar hade barnen förstått och de fick sedan två ord åt gången som de fick räkna på vilket som var längst. 
Till en början fick de ord med väldigt stor skillnad i antalet ljud. T ex busshållsplats och ko, medan i slutet fixade flera av barnen olika jämförelser där det bara skiljde något enstaka ljud mellan orden. 
 
För att det ska bli konkret för barnen skriver vi alltid orden på tavlan sedan, blir tydligt att långa ord innehåller många bokstäver och ljud. 
 
Senare i veckan fortsätter vi arbetet med långa och korta ord då den hemliga skattkistan kommer på besök i klassrummet. 
 
/ Josefin 

Kommentera inlägget här :