"Vad gör ni egentligen i förskoleklassen?"

I veckan frågade en vikarie mig vad vi egentligen gör i Förskoleklassen. Vikarien hade aldrig varit inne hos oss så det var ju inte så lätt att veta. 
Jag berättade att det är nog den svåraste klassen att hoppa in och vikariera i eftersom vi inte har tydliga lektioner med läroböcker utan att vi tränar på en massa olika saker på olika sätt.
Jag berättade om en aktivitet vi gjorde i onsdags. 
 
Barnen fick först lyssna på mina instruktioner, det är viktigt att träna på. Att lyssna på allt så man inte missar någon detalj, då är det lätt att det blir fel.
Barnen fick välja 12 stycken små cubes att bygga med. Sedan skulle de ta ett foto av bygget och sedan rita av hur de hade byggt, använda rätt färger och rita av klossarna exakt på samma sätt som de hade byggt. Därefter skulle de välja att färgat papper och limma upp sin ritning på ena sidan av pappret. 
 
Innan vi började bygga pratade vi om hur man kunde bygga. Man kunde bygga ett torn, då bygger man på höjden. Eller bygger man på längden då? Frågorna va många och vi diskuetrade olika begrepp. Man kunde bygga längs marken sa ett barn, alltså att man bygger på bredden. Vi pratade om de här 3 matematiska begreppen. 
 
När bygget var klart och de hade fotograferat pratade vi om klossarnanas olika placeringar. Vilken färg var oavnpå på den gröna, bredvid den vita, under den rosa? Här tränar vi alltså lägesord. 
 
Vi har alltså tränat på att ta instruktioner, räknat antal, lägesord, matematiska begrepp, att vänta på sin tur när man behövde hjälp, att räcka upp handen när man undrade något eller ville svara på en fråga. Listan kan göras lång.
 
Så även ifall det ser ut som att vi bara bygger och ritar så tränar vi en hel del saker under tiden! 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :