Ett undersökande arbetssätt

Idag har vi arbetat med luftmotstånd i halvklasserna. Jag berättade att när jag dammade hyllorna där hemma hade två saker trillat ner. En penna och ett papper, då upptäckte jag att pappret va mycket långsammare än pennan.
Barnen nappade direkt, det är för att pappret är tunt. Pappret är större än pennan. Pennan är smal. Luften kan inte hålla pennan svävande... 
 
Vi provade sen att genomföra några tester. Ett barn fick prova att släppa en penna och ett papper samtidigt och se vilket som föll snabbast. Pennan var såklart snabbast och det var det barnen gissade på också. 
Sedan blev klassen indelade 2 och 2 för att kunna genomföra egan tester med olika föremål som de kunde hitta i klassrummet. De kunde jämföra genom att titta när en i paret släppte föremål, de kunde filma eller använda ett tidtagarur. 
Under tiden förde barnen ett protokoll, de skrev ner vad de testade att släppa och vilken tid det fick. Eller vilket av 2 föremål som var snabbast till marken. 
På så vis tränade vi även lite skrivning och siffror. 
 
Barnen höll sig sysselsatta länge och provade med papper, pennor, plusplus, geomags, böcker, suddgummi, sig själva osv.
 
Slutligen fick barnen dokumentera det vi har jobbat med. Idag blev det genom att rita och skriva ifall man ville det. Väldigt fina och förklarade teckningar gjordes. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentera inlägget här :