Löv och vattenfärg

I fredags morse när vi gick igenom dagen och det visade sig att den innehöll både bokstavstid, måla med vattenfärg och dansstop blev det många tummar upp från barnen. 

Vi började med att prata om löv vi hade tagit in, vilka färger de hade, vad kunde vi se när vi tittade på framsidan och baksidan? Va de olika sidorna lika dana? Fanns där något mönster? Hur såg kanterna ut? Va de släta? Vad betyder egentligen slät? Nu var kanten taggig. Bladet såg nästan ut som en droppe, fast upp och ner. 

Uppgiften var nu att de skulle rita av lövet så likt som de bara kunde. Först med blyerts och sen färglägga med vattenfärg. Det var lite krångligt med att få storleken skalenligt med färgerna och de taggiga kanterna fanns med på alla barns konstvärk.

I den här aktiviteten har vi tränat på att ta instruktioner, titta efter detaljer, uttrycka det vi ser, vi har utökat vårt ordförråd, kunskap om färger och hur vi behöver blanda för att få fram nya färger osv...

Nästa vecka ska vi jobba vidare med löven.

 

Kommentera inlägget här :