Den här veckan kommer vi ine börja arbeta med en ny bokstav utan vi ska ha en repetetionsvecka där vi jobbar lite extra med de 5 bokstäverna vi har arbetat med tidigare.
Imorse började vi med att träna på att hitta på meningar tillsammans för att sedan försöka känna igen de 5 bokstäverna till utseendet. Det här med meningar är fortfarande klurigt. Intsruktionen är att en mening ska handla om någon eller något, dvs en person eller en sak. Sedan ska vi få veta något om personen/saken. Ett exempel på en mening från idag: Yasar har klippt sig. Det handlar om Yasar och vi får reda på att han har klippt sig. Barnen blir bättre och bättre att förstå vad en mening innebär.
När barnen har hjälpts åt att komma på en mening skriver jag den på tavaln och barnen får sedan leta efter de bokstäverna vi har jobbat med, några barn får komma fram och ringa in bokstäverna.


Utdrag ur läroplanen för förskoleklassen:
Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
-
kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften.