Sådär, om en vecka så har jag förhoppningsvis gjort de sista förberedelserna för att ta emot min nya förskoleklass. Nästa onsdag kommer 16 nya nyfikna elever som jag ska få äran att lära känna. Jag hoppas såklart på att vi även i år ska kunna uträtta stordåd tillsammans. Jag hoppas att vi ska kunna lära oss nya saker tillsammans!
Efter varje läsår tänker jag till lite för mig själv, vad har vi gjort bra och vad skulle vi kunna förbättra till nästa år.
Något som gav ett positivt inslag efter en termin var när vi introducerade leklådorna. Olika material i lådorna, ett tema i varje t ex frisör, doktor, kock osv... Lådorna kommer jag fortsätta med, och utökat med nya teman!
Leken ska få följa med upp i förskoleklassen.
Något som jag antar är en utmaning för alla lärare är att individanpassa. Även om förskoleklassen inte är oblgatorisk och eleverna inte har några mål som måste uppfyllas vill jag att alla mina elever ska ha ett givande och utvecklande år. Ingen ska känna att man inte lär sig något nytt eller att det vi gör är för svårt eller att det är jobbigt att sitta stilla en längre stund.
I år hr jag bestämt mig för att införa bokstavs-tid några gånger i veckan. Tidigare har i alla elever mer eller mindre arbetat med samma uppgift, men lite anpassning. I år kommer eleverna att få välja mellan ett par alternativ under bokstavstiden. En skrivstation, en pysselstation, en fylla-istation osv.. Jag blev inspirerad av alla ASL-inlägg jag har läst. Jag vill tro att det här arbetssättet passar bättre. Förhoppningsvis känner barnen att de vill prova lite av varje och utmanas oavsett vilken station de väljer att jobba i.
Nu fortsätter en veckas förberedelser, sen sätter vi igång!
/ Josefin