Måndag & ballongexperiment

Nu är veckan igång och vi inledde den med experiment på halvklasserna. 
Eller kanske mer byggande, klurande och instruktioner som var i fokus än hypotes och slutsats i dagens experiment. 
 
Barnen fick först papper med instrktioner och vad som behövdes, mycket bilder men även lite text. 
Vi pratade om vad som behövdes och sedan hjälptes vi åt att tyda och läsa istruktionerna. Barnen blev uppdelade två och två och det var samarbete som gällde. Sedan satte aktiviteten igång. 
 
Det skulle bli en ballong raket. Då fick man börja med att knyta fast snöret någonstans, och bara det hur långt snöret skulle vara är ju svårt att veta. Sedan skulle ett sugrör träs på snöre och man knöt fast andra änden av snöret någonstans. Sedan blåste man upp en ballong, men man fick inte knyta den. Sedan hjälptes man åt att tejpa fast den på sugröret. Sedan släpper man ut luften från ballingen och den åker iväg längs snöret. 
 
Barnen glömmer fort intstruktionerna och blev uppslukade av att det fanns ballonger. Det är en träningssak att kunna lyssna på allt och sedan komma ihåg vart man skulle börja. Vi glömde också bort att man kunde titta på instruktionerna. Men efter lite hjälp och tips kom vi igång. 









 
I den här aktiviteten tränade vi på: Samarbete, att kommunicera, be om hjälp, att lyssna på varandra. Läsa och följa instruktioner. Logiskt tänkande, i vilken ordning ska vi göra sakerna. Jag måste t ex trä på sugröret först innan jag knyter fast snöret. Slutledningsförmåga, varför åkte ballongen inte framåt ibland? Berodde det på att ballongen var åt fel hål? Varför blev det så? Kan ballongen åka hur lång sträcka som helst? Kan den åka i en rund bana?
 
/ Josefin 

Kommentera inlägget här :