Logiskt tänkande

Den här veckan har barnen haft en hel del matematik men kanske inte i den formen som barnen är vana vid med siffror och addition. Utan vi har jobbat vidare med längd samt problemlösningar. 
 
Idag fick barnen börja med att lyssna på en saga. Den handlade om 3 nallar som gärna satt i en soffa och läste, men det blev bråk nästan varje dag om hur de skulle sitta i soffan. Alla ville sitta i mitten och de kunde aldrig sitta på exakt samma sätt mer än en gång. 
På måndagen satt den röda nallen i mitten, den blåa till höger och den gula till vänster. På tisdagen blev det bråk igen och denna gågen satt den gula i mitten, blåa till höger och röda till vänster. 
 
Sedan fick barnen hjälpa till att klura ut hur nallarna skulle sitta i soffan fram tills fredagen. Vi ritade upp soffor och nallar på tavlan för att det skulle bli konkret för barnen. När vi hade löst alla soffsittningar för nallarna fick barnen en egen uppgift. De jobbade två & två och de fick 3 klossar tillsammans, en röd, en gul och en blå. Sedan skulle de komma på så många olika färgkombinationer de kunde. Efter varje färgkobination skulle de rita av den på ett papper så vi kunde hålla reda på hur många olika sätt som det gick. 
 
Barnen var engagerade och arbetade länge med detta och till sist så hittade de alla sex olika sätten. 
När vi i slutet av timmen utvärderade lektionen så gav nästan alla barnen tummen upp Jag gillar när det är klurigt och man får tänka sa ett av barnen!








 
I den här aktiviteten har vi tränat: Logiskt tänkade, färger, placering, samarbete, kommunikation, kombinationer. 
 
/ Josefin 

Kommentera inlägget här :